La Dirección General de Diplomacia Cultural y la Embajada de México en Indonesia se complace en invitar a la transmisión en vivo del concierto de La Orquesta G20 que se llevará a cabo con motivo de la reunión de ministros de cultura del G20 en el templo de Borobudur en Indonesia. El concierto se realizará el lunes 12 de septiembre a las 19 hrs. de Java Central, Indonesia y a las 07:00 hrs. de Ciudad de México, México.

 

En preparación para la transmisión en vivo, se prepararon algunos materiales complementarios como videos promocionales, perfiles de artistas e información sobre el Templo Borobudur. Este sitio se encontrará disponible hasta el 7 de octubre.

The Directorate General for Cultural Diplomacy and the Embassy of Mexico in Indonesia are pleased to invite you to the live broadcast of the G20 Orchestra concert to be held on the occasion of the G20 Culture Ministers’ meeting at the Borobudur temple in Indonesia. The concert will be held on Monday, September 12 at 19 hrs. from Central Java, Indonesia and at 07:00 hrs. from Mexico City, Mexico.

 

In preparation for the live broadcast, some supplementary materials such as promotional videos, artist profiles and information on the Borobudur Temple were prepared. This site will be available until October 7.

Ananda Sukarlan

El director artístico de la Orquesta del G20, Ananda Sukarlan nos habla del concierto que se realizará el 12 de septiembre en el Templo Borobudur. Nos señala que este concierto contará con músicos de todos los países que conforman el G20, también nos comenta sobre la importancia de que este proyecto fuera un espacio inclusivo, por lo cual la mitad de los integrantes de la orquesta son mujeres y la otra son hombres. Ananda Sukarlan da la bienvenida a los músicos mexicanos que formaran parte de esta orquesta.

The artistic director of the G20 Orchestra, Ananda Sukarlan tells us about the concert to be held on September 12 at the Borobudur Temple. He tells us that this concert will feature musicians from all the countries that make up the G20, he also tells us about the importance of this project being an inclusive space, so half of the members of the orchestra are women and the other are men. Ananda Sukarlan welcomes the Mexican musicians who will be part of this orchestra.

Carlos Rangel

Carlos Enrique Rangel Sánchez es un fagotista mexicano originario del Estado de México. Inició sus estudios musicales en el Grupo Cultural Branshala en el 2011.

En el 2012 ingresa a la Facultad de Música de la UNAM bajo la cátedra del Mtro. Rodolfo Mota, Manuel Hernández y Lorena González. 

Ha tenido participación en orquestas y bandas sinfónicas tales como la Orquesta Sinfónica del Estado de México, en la Orquesta Filarmónica Mexiquense, la Banda Sinfónica de la FaM UNAM entre otras.

Actualmente es integrante del Grupo de Música Celta “Lowen”, de la Orquesta Sinfónica “Camerata Op. 11”  y profesor de música en el Grupo Cultural Branshala.

Carlos Enrique Rangel Sánchez is a Mexican bassoonist from the State of Mexico. He began his musical studies at Grupo Cultural Branshala in 2011. 

In 2012, he joined the music faculty at UNAM under the chair of Rodolfo Mota, Manuel Hernández and Lorena González. 

He has played in orchestras and symphony bands such as the Mexican State Symphony Orchestra, the Mexican Philharmonic Orchestra, the FaM UNAM Symphony Band and others. 

He is currently a member of the Celtic Music Group “Lowen”, of the Symphony Orchestra “Camerata Op. 11” and music teacher at the Branshala Cultural Group. 

Itzel Méndez

Itzel Méndez Martínez realizó sus estudios de licenciatura (2016) y maestría (2018) en música clásica, instrumento oboe, en el Conservatorio de Ámsterdam en los Países Bajos bajo la tutela de los profesores Ernest Rombout, Miriam Pastor y Josep Domenec, como profesor de oboe barroco. En esta última etapa, fue distinguida por el apoyo de la beca FONCA-CONACYT-México para estudios en el extranjero.

Ha colaborado con diversas orquestas en México y Europa, incluyendo Lucerne Festival Contemporary Orchestra y Lucerne Festival Academy Orchestra en colaboración con London Symphony Orchestra, The Netherlands Radio Philarmonic Orchestra, Orquesta de Las Américas (OA) 2017 y 2018, entre otras, y ha trabajado con reconocidos directores como Sir. Simon Rattle, Matthias Pintcher y Vasily Petrenko.

En enero de 2018 Itzel se presentó como solista en la sala Muziekgebouw aan t’ij Ámsterdam interpretando la pieza “Extase II para oboe y ensamble” de Qigang Chen, bajo la dirección de Ed Spanjaard y el ensamble Score Collective. En el campo de la música contemporánea, en 2015 y 2017, Itzel participó con el ensamble IMPULS en Graz, Austria y fue becaria como integrante del “Ensamble Contemporáneo” durante la 1ra edición del Festival de Verano de Campos do Jordao, Brazil en enero de 2022.

Itzel estudió el posgrado en “Políticas Culturales y Gestión Cultural” en la Universidad Metropolitana de México (UAM) en 2019 y es actualmente integrante de la Orquesta Sinfónica de Xalapa.

Itzel Méndez Martínez studied her bachelor’s degree (2016) and master’s degree (2018) in classical music, oboe instrument, at the Amsterdam Conservatory in the Netherlands under the tutelage of professors Ernest Rombout, Miriam Pastor and Josep Domenec, as professor of baroque oboe. In this last stage, she was distinguished by the support of the FONCA-CONACYT-México scholarship for studies abroad. 

She has collaborated with various orchestras in Mexico and Europe, including Lucerne Festival Contemporary Orchestra and Lucerne Festival Academy Orchestra in collaboration with London Symphony Orchestra, The Netherlands Radio Philarmonic Orchestra, Orquesta de Las Américas (OA) 2017 and 2018, among others, and has worked with renowned directors such as Sir. Simon Rattle, Matthias Pintcher and Vasily Petrenko. 

In January 2018 Itzel performed as a soloist in the Muziekgebouw aan t’ij Amsterdam performing the piece “Extase II for oboe and ensemble” by Qigang Chen, under the direction of Ed Spanjaard and the Score Collective ensemble. In the field of contemporary music, in 2015 and 2017, Itzel participated with the IMPULS ensemble in Graz, Austria and was a fellow member of the “Contemporary Ensemble” during the 1st edition of the Summer Festival of Campos do Jordao, Brazil in January 2022. 

Itzel studied the postgraduate degree in “Cultural Policies and Cultural Management” at the Metropolitan University of Mexico (UAM) in 2019 and is currently a member of the Symphony Orchestra of Xalapa.

Templo de Borobudur

El Templo Borobudur fue designado Patrimonio de la Humanidad por la UNESCO en 1991, es el templo budista más grande del mundo. Borobudur proviene de las palabras “Boro” y “Budur”; “Boro” proviene del sánscrito que significa complejo de templos, monasterio budista (Vihāra) o dormitorio, mientras que la palabra “budur” se refiere al balinés “Bedugur” que significa arriba. Por lo tanto, Borobudur significa monasterio budista (Vihāra) en una colina.

 

Borobudur describe los diez niveles que la persona debe pasar hacia la iluminación (Bodhisattva) para alcanzar la perfección y convertirse en un Buda. Borobudur también simboliza las tres cualidades humanas en el budismo.

Borobudur Temple was designated as a World Heritage by UNESCO in 1991, is the largest Buddhist temple site in the world. Borobudur comes from the words “Boro” and “Budur”; “Boro” comes from Sanskrit which means temple complex, Buddhist monastery (Vihāra), or dormitory, while the word “budur” refers to the Balinese “Bedugur” which means above. Thus, Borobudur means Buddhist monastery (Vihāra) on a hill.

 

Borobudur describes the ten levels that a person who is on the path toward awakening (Bodhisattva) must pass to reach the perfection of becoming a Buddha. Borobudur also symbolizes the three human qualities in Buddhism.

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